Warning: Undefined array key "options" in /home/klient.dhosting.pl/bieluk/bieluk.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 124
W jakiej formie należy złożyć pełnomocnictwo do złożenia oferty? - Prawo Zamówień Publicznych – Bieluk i Partnerzy

W jakiej formie należy złożyć pełnomocnictwo do złożenia oferty?

Wykazanie umocowania do złożenia oferty często wymaga posłużenia się pełnomocnictwem. W dobie elektronizacji zamówień publicznych rodzi się wiele wątpliwości w odniesieniu do formy tego dokumentu. W jakiej postaci należy złożyć pełnomocnictwo, aby zostało uznane za prawidłowe? Czy do oferty można załączyć pełnomocnictwo w postaci skanu podpisanego dokumentu? Odpowiedzi przedstawiamy poniżej.

Pełnomocnictwo w formie elektronicznej

Zgodnie z prawem zamówień publicznych oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz JEDZ sporządza się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej. Pzp nie określa wprost formy pełnomocnictwa. W tym zakresie należy więc sięgnąć do przepisów wykonawczych.

Zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie, pełnomocnictwo przekazuje się elektronicznie. Pełnomocnictwo do złożenia oferty:

  • opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, w przypadku postępowań lub konkursów o wartości równej lub przekraczającej progi unijne,
  • opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym, w przypadku postępowań lub konkursów o wartości mniejszej niż progi unijne.

Skan podpisanego dokumentu

W sytuacji, gdy pełnomocnictwo zostało sporządzone jako dokument w postaci papierowej i opatrzone własnoręcznym podpisem, przekazuje się skan tego dokumentu opatrzony:

  • w przypadku postępowań lub konkursów o wartości równej lub przekraczającej progi unijne – kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  • w przypadku postępowań lub konkursów, o wartości mniejszej niż progi unijne – kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym,

poświadczającym zgodność cyfrowego odwzorowania z dokumentem papierowym.

Należy pamiętać, że poświadczenia zgodności skanu pełnomocnictwa z dokumentem w postaci papierowej dokonuje mocodawca.

Poświadczenie notarialne

Natomiast jeżeli osoby działające w imieniu wykonawcy nie posiadają kwalifikowanych podpisów elektronicznych, a posiada go jedynie pełnomocnik, to do poświadczenia zgodności skanu pełnomocnictwa z dokumentem w postaci papierowej można skorzystać z usług notariusza.

Co w przypadku złożenia pełnomocnictwa w błędnej formie?

Złożenie pełnomocnictwa w niewłaściwej formie uznaje się za wadę tego dokumentu. Jeżeli wykonawca nie złożył wymaganego pełnomocnictwa albo złożył wadliwe pełnomocnictwo, zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę do jego złożenia/poprawienia w wyznaczonym terminie. Chyba że mimo złożenia pełnomocnictwa oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania.