Kiedy wykonawca może żądać od zamawiającego zwrotu kosztów uczestnictwa w postępowaniu?

Zazwyczaj wykonawca sam pokrywa koszty udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający może co prawda przewidzieć zwrot na rzecz wykonawców takich kosztów, jednak w praktyce prawie się to nie zdarza. Występują jednak przypadki, w których wykonawca może domagać się od zamawiającego zwrotu kosztów udziału w postępowaniu. Kiedy można więc żądać zwrotu?

Tylko jeden przypadek

Jest tylko jedna sytuacja, w której wykonawca będzie mógł żądać zwrotu kosztów udziału w postępowaniu, jeżeli sam zamawiający nie przewidział tego zwrotu.

W trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego może dojść do sytuacji, w której zamawiający musi unieważnić postępowanie. Wykonawca ponosi więc koszty udziału w postępowaniu (w szczególności koszty przygotowania oferty), jednak nie dochodzi do wyboru wykonawcy w wyniku przeprowadzenia postępowania.

W przypadku unieważnienia postępowania o udzielnie zamówienia z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, wykonawcom, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, przysługuje roszczenie o zwrot uzasadnionych kosztów uczestnictwa w tym postępowaniu, w szczególności kosztów, które ponieśli z związku z potrzebą przygotowania oferty.

Zwrot kosztów przysługuje więc wykonawcy wyłącznie, gdy dojdzie do unieważnienia postępowania z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Wykonawca uzyska prawo do żądania zwrotu z momentem unieważnienia postępowania.

Kiedy przyczyny leżą po stronie zamawiającego?

Problematyczna jest kwestia określenia sytuacji, w których dochodzi do unieważnienia postępowania z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Pzp nie określa, który przypadek unieważnienia postępowania następuje z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Niewątpliwie do takich przyczyn zaliczyć należy wszelkie okoliczności spowodowane przez zamawiającego, zdarzenia zależne od jego pracowników, a także wszelkie inne zdarzenia niezależne od zamawiającego, lecz bezpośrednio związane z jego działalnością.

Do unieważnienia postępowania z przyczyn leżących po stronie zamawiającego często dochodzi w sytuacji, gdy podstawą unieważnienia jest nieusuwalna wada postępowania, uniemożliwiająca zawarcie ważnej umowy. Przykładem może być unieważnienie postępowania z powodu błędów w dokumentacji przetargowej, popełnionych przez zamawiającego na etapie jej przygotowania.

Tego rodzaju przyczyną może być również nieuwzględnienie okoliczności, które były znane w chwili wszczęcia postępowania, a których skutki — możliwe do przewidzenia z łatwością — prowadzą do niecelowości udzielenia zamówienia z uwagi na interes publiczny. Innym przykładem jest unieważnienie postępowania z powodu braku środków finansowych na realizację zamówienia.

Kiedy nie przysługuje zwrot kosztów?

Z powyższego wynika, że zwrot kosztów nie będzie przysługiwał w szczególności w przypadku:

  1. unieważnienia postępowania z przyczyn, które nie leżą po stronie zamawiającego,
  2. unieważnienia postępowania przed upływem terminu składania ofert – nie będzie bowiem wykonawców, którzy złożyli oferty,
  3. unieważnienia postępowania w trybie z wolnej ręki – w tym trybie nie dochodzi w  ogóle do składania ofert,
  4. złożenia przez wykonawcę oferty podlegającej odrzuceniu w ramach postępowania, które następnie zostało unieważnione.

Co obejmuje zwrot?

Wykonawcy przysługuje zwrot uzasadnionych kosztów uczestniczenia w postępowaniu. Będą to w szczególności koszty przygotowania oferty, a także inne wydatki, o których zwrot można się ubiegać np.:

  1. wydatki poniesione w związku z zaangażowaniem osób przygotowujących ofertę,
  2. koszty stworzenia analiz możliwości wykonania zamówienia,
  3. koszty przejazdu na wizję lokalną,
  4. koszty uzyskania niezbędnych dokumentów składających się na ofertę
  5. koszty uzyskania gwarancji wadialnej.

Pzp wskazuje wprost, że można żądać zwrotu uzasadnionych kosztów. Wyłączono więc możliwość dochodzenia zapłaty utraconych zysków lub korzyści. 

Pliki Cookies

Pliki cookies to dane informatyczne, zapisane w plikach tekstowych, które generowane są przez przeglądarkę internetową Użytkownika strony internetowej, zapisywane i przechowywane na urządzeniu końcowym Użytkownika (np. komputerze, tablecie, smartfonie). Pliki te pozwalają gromadzić informacje związane z Użytkownikami strony internetowej oraz ich urządzeniami w momencie jej odwiedzania. Pliki cookies pozwalają ustalić m. in liczbę użytkowników odwiedzających stronę internetową, jak również sposób w jaki Użytkownicy z niej korzystają.

Niezbędne pliki Cookies

Pliki cookies umożliwiające poruszanie się po stronie internetowej oraz korzystanie z jej funkcji (zapewniają poprawne działanie strony internetowej)

Analityczne pliki Cookies

Pliki cookies wykorzystywane do tworzenia analiz i statystyk związanych ze sposobem korzystania  przez Użytkowników ze strony internetowej, co pozwala na ulepszanie jej struktury i zawartości.