Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych, podobnie jak obecnie obowiązująca, nie zawiera definicji legalnej prawa opcji. Dotychczas przyjmowało się, że prawo opcji jest uprawnieniem zamawiającego do rozszerzenia zamówienia w stosunku do zamówienia podstawowego. Rozszerzenie może np. dotyczyć ilości lub czasu zamówienia.
W nowej ustawie w dalszym ciągu będzie obowiązywała zasada, że przy ustaleniu wartości zamówienia uwzględnia się największy możliwy zakres tego zamówienia z uwzględnieniem opcji. Jednak co istotne, ustawodawca rezygnuje z ograniczenia stosowania tej zasady tylko do zamówień na dostawy i usługi.
Ustawodawca wprowadził dodatkową regulację dotyczącą prawa opcji w art. 441 pzp. Zgodnie z tym przepisem zamawiający będzie mógł skorzystać z opcji pod warunkiem, że przewidział opcję w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia w postaci zrozumiałych, precyzyjnych i jednoznacznych postanowień umownych. Jednocześnie znajdujące się w nich zapisy dotyczące prawa opcji muszą spełniać łącznie następujące warunki:
- określać rodzaj i maksymalną wartość opcji,
- określać okoliczności skorzystania z opcji,
- nie modyfikować ogólnego charakteru umowy.
W przypadku dokonania czynności na podstawie postanowień umownych przewidujących opcje, z naruszeniem przedstawionych powyżej zasad, czynności te podlegają unieważnieniu.