Czy upływ terminu realizacji zamówienia należy traktować jako niemożliwą do usunięcia wadę postępowania?

Prawo zamówień publicznych określa katalog przesłanek umożliwiających  zamawiającemu unieważnienie postępowania. Jedną z wymienionych okoliczności jest obarczenie postępowania niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Wada ta musi być niemożliwa do usunięcia po jej stwierdzeniu ze względu na stan zaawansowania postępowania o udzielenie zamówienia. Ponadto musi być to wada natury proceduralnej, która obciąża postępowanie w sposób nieodwracalny.

Pojawiło się pytanie – czy za taką wadę postępowania można uznać upływ terminu realizacji zamówienia określony w dokumentach zamówienia? Ten problem był przedmiotem analizy Krajowej Izby Odwoławczej, która badała zasadność unieważnienia postępowania przez zamawiającego.

Zgodnie ze stanowiskiem KIO upływ terminu realizacji zamówienia nie jest wadą postępowania tego rodzaju, która powinna skutkować unieważnieniem postępowania. Żaden z przepisów nie sprzeciwia się zawarciu i realizacji umowy w sytuacji, gdy termin wskazany w dokumentacji postępowania, jako data realizacji świadczenia, już upłynął. Zgodnie ze stanowiskiem Izby opisanie dnia realizacji zamówienia poprzez wskazanie konkretnego dnia nie stanowi podstawy do unieważnienia postępowania.

W ocenie KIO zamawiający powinien w takiej sytuacji zmienić termin wykonania zamówienia, stosownie do zakresu zamówienia, a nie unieważniać postępowanie. Możliwość zmiany terminu realizacji zamówienia obwarowana jest jednak pewnymi warunkami, których zaistnienie należy badań w odniesieniu do każdego postępowania.