Czy złożenie w postępowaniu zaświadczenia wydawanego przez e-Urząd Skarbowy będzie prawidłowe?

Jedną z podstaw wykluczenia wykonawców z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest naruszenie obowiązków dotyczących płatności podatków, opłat i składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. Zamawiający może żądać m.in. zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat. Zaświadczenie nie może być wystawione wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem.

Elektronizacja zamówień publicznych zobowiązała wykonawców do składania dokumentów w postępowaniu drogą elektroniczną. W związku z tym pojawia się pytanie. Czy można wykorzystać zaświadczenia wydawane przez e-Urząd Skarbowy jako dokument potwierdzający brak podstaw do wykluczenia? Przepisy wymagają bowiem złożenia zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Dokumenty elektroniczne pobieranie z e-Urzędu Skarbowego wystawiane są natomiast przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Urząd Zamówień Publicznych zajął stanowisko w tej sprawie. Zgodnie z jego opinią, można przyjąć, że dokument elektroniczny, który wydano w e-Urzędzie Skarbowym jest równoznaczny z dokumentem wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Naczelnicy urzędów skarbowych są organami pomocniczymi Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Załatwienie sprawy w e-Urzędzie Skarbowym jest natomiast równoznaczne z załatwieniem sprawy przez organ Krajowej Administracji Skarbowej. W związku z tym, można uznać zaświadczenie wydane w e-Urzędzie Skarbowym za równoznaczne z dokumentem wydanym przez naczelnika urzędu skarbowego.

Zaświadczenia dostarczane na konto podatnika w serwisie opatrzone są kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Szefa KAS lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez upoważnionego pracownika urzędu skarbowego. Zaświadczenie elektroniczne należy traktować na równi z dokumentami papierowymi.