Ustawa covidowa ponownie wyłącza stosowanie Pzp

Kolejna nowelizacja tzw. ustawy covidowej wprowadza ponownie wyłącznie stosowania przepisów prawa zamówień publicznych do zamówień na dostawy lub usługi niezbędne do przeciwdziałania COVID-19.

Poprzednia regulacja

Już w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych przewidziano wyłączenie stosowania przepisów Pzp w  związku z epidemią.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, przepisów Pzp nie stosowało się w przypadku, gdy:

  • zamówienie dotyczyło dostaw lub usług niezbędnych do przeciwdziałania COVID-19,
  • zachodziło wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub wymagała tego ochrona zdrowia publicznego.

Powyższe wyłączenie obowiązywało jedynie 180 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Przestało obowiązywać z końcem 4 września 2020 r.

Nowa regulacja

W związku z nadal utrzymującą się sytuacją epidemiczną, ustawa z dnia 28 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19, ponownie wprowadza powyżej opisane wyłączenie. Nowa regulacja obowiązuje od 29 listopada 2020 r. i przywraca w art.6a możliwość udzielania zamówień bez stosowania Pzp na takich samych zasadach jak poprzednio.

Różnice

Na podstawie nowego przepisu zmianie ulega jedynie kwestia zamieszczenia ogłoszenia o udzieleniu takiego zamówienia.

Poprzednio informację o udzieleniu zamówienia należało opublikować w Biuletynie Informacji Publicznej. Natomiast aktualnie zamawiający będzie musiał zamieścić informację o udzieleniu zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych.

Zamawiający powinni pamiętać, aby w informacji wskazać tryb ogłoszenia nieobowiązkowego. Tryb obowiązkowy przeznaczony jest bowiem dla zamówień, które realizuje się w oparciu o przepisy Pzp. 

Nowy przepis wprowadza także krótszy termin na opublikowanie informacji o udzieleniu zamówienia. Obecnie termin ten wynosi 7 dni, a nie jak poprzednio 14 dni.

Ponadto rozszerzony został zakres danych, jakie ma zawierać informacja o udzieleniu zamówienia.

Aktualnie zamawiający musi podać:

  1. nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego,
  2. datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną,
  3. opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług,
  4. cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszenia ogłoszenia,
  5. wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów Pzp,
  6. nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.
Zamówienia niezbędne do przeciwdziałania COVID-19

Wyłączenie stosowania przepisów Pzp będzie możliwe w szczególności w odniesieniu do zamówień na zakup:

  • sprzętu medycznego,
  • wyrobów medycznych,
  • środków ochrony indywidualnej,
  • preparatów do dezynfekcji.

Wyłączenie może również zastosować m.in. w przypadku zamówień, których przedmiotem są dostawy sprzętu IT, czy też usługi z zakresu IT.

Zamówienia publiczne, których przedmiot związany jest z wykonywaniem pracy zdalnej, również podlegają wyłączeniu. Dotyczy to zamówień na wyposażenie stanowiska pracy (np. zakup laptopów, telefonów) czy też dostosowanie infrastruktury informatycznej zamawiającego, w celu wprowadzenia i wykonywania pracy zdalnej.

WAŻNE !

Zamawiający każdorazowo musi zbadać czy planowane zamówienie spełnia wszystkie wyżej wymienione przesłanki.