Rejestr umów dopiero od 2024 roku

Obowiązek zamieszczenia informacji w rejestrze umów pierwotnie miał obowiązywać od 1 lipca 2022 r. Na skutek nowelizacji ustawy, przepisy dotyczące rejestru umów zaczną obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2024 r. Nie uchwalono także części proponowanych wcześniej zmian.

Wartość umów wpisywanych do rejestru

Początkowo, oprócz zmiany terminu wejścia w życie przepisów dotyczących rejestru umów, zmiany miały objąć również wartość umów podlegających wpisowi do rejestru oraz karę za niedochowanie obowiązków związanych z prowadzeniem rejestru. Rejestr miał objąć umowy, których wartość przekracza 5 000 zł netto (bez podatku od towarów i usług), jednak zmiany tej nie wprowadzono. Utrzymany został pierwotny pułap kwotowy 500 zł netto wartości umowy.

Kary za niedochowanie obowiązków związanych z prowadzeniem rejestru

Również projektowana zmiana w zakresie kary za niedochowanie obowiązków związanych z prowadzeniem rejestru umów, a mianowicie niewykonanie lub niedopuszczenie do wykonania obowiązku wprowadzenia danych do rejestru umów lub podanie w rejestrze nieprawdziwych danych mające stanowić naruszenie dyscypliny finansów publicznych, nie została uchwalona. Za naruszenie obowiązków związanych z rejestrem pozostawiono karę w postaci grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.

Powyższe planowane zmiany odrzucono w wyniku przyjętych przez Sejm poprawek Senatu do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.

Obowiązywanie przepisów

W konsekwencji przyjęto wyłącznie zmianę w zakresie obowiązywania przepisów regulujących rejestr umów. Przepisy dotyczące rejestru umów – zamiast od 1 lipca 2022 r. – zaczną obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2024 r. Obowiązek zamieszczenia informacji w rejestrze dotyczyć będzie umów zawartych od 1 stycznia 2024 r.

Ustawa nowelizująca przepisy dotyczące rejestru umów aktualnie oczekuje na podpis Prezydenta.

O obowiązku zamieszczania informacji w rejestrze umów pisaliśmy poprzednio w artykule: Obowiązkowy rejestr umów dla jednostek sektora finansów publicznych.

Pliki Cookies

Pliki cookies to dane informatyczne, zapisane w plikach tekstowych, które generowane są przez przeglądarkę internetową Użytkownika strony internetowej, zapisywane i przechowywane na urządzeniu końcowym Użytkownika (np. komputerze, tablecie, smartfonie). Pliki te pozwalają gromadzić informacje związane z Użytkownikami strony internetowej oraz ich urządzeniami w momencie jej odwiedzania. Pliki cookies pozwalają ustalić m. in liczbę użytkowników odwiedzających stronę internetową, jak również sposób w jaki Użytkownicy z niej korzystają.

Niezbędne pliki Cookies

Pliki cookies umożliwiające poruszanie się po stronie internetowej oraz korzystanie z jej funkcji (zapewniają poprawne działanie strony internetowej)

Analityczne pliki Cookies

Pliki cookies wykorzystywane do tworzenia analiz i statystyk związanych ze sposobem korzystania  przez Użytkowników ze strony internetowej, co pozwala na ulepszanie jej struktury i zawartości.